• Våra barn & unga mår sämre. Är det hållbart?

  • Psykisk ohälsa finns i alla åldrar och har fördubblats bland barn och unga sedan 2010.

  • Vår vision är att alla Sveriges barn och unga ska få kännedom om verktyg för mental hälsa.

  • Att applicera den vattentäta forskning som finns är det minsta vi kan göra.

Problemet

Barn & ungas psykiska ohälsa är en av vår tids största samhällsutmaningar.

Varannan 15-åring lider av psykiska besvär. Enligt folkhälsomyndighetens studie på psykisk ohälsa är det dubbelt så vanligt att ungdomar mår dåligt idag än för tio år sedan. Och det går åt fel håll.

I WHO:s rekommendationer över samhällsinsatser för ungas psykiska hälsa betonas en åtgärd framför alla andra: ge barn & unga undervisning i psykisk hälsa.

Skolan saknar ofta hälsoperspektivet som krävs

Enligt en granskning av skolinspektionen saknades ofta hälsoperspektivet på många gymnasieskolor. Skolforskare vill se att skolor “utvecklar sitt arbete med att skapa motståndskraft mot både fysisk och mental psykisk ohälsa.

Prestation och ångestproblematik

Samma invidiver som uppger att de är stressade över skolarbetet har oftare psykosomatiska besvär. Även sociala medier har pekats ut som en riskfaktor vars utbredning bland ungdomar kan ha eldat på problemet. Framförallt sågs sociala medier som en riskfaktor bland unga tjejer.

Vad är skolans ansvar?

Enligt skolforskare och Folkhälsomyndigheten är skolan en viktig arena för att samhället effektivt ska lyckas med att rusta våra barn och ungdomar inför livet. Däremot föreslås få konkreta lösningar. Meya minds är en hälsofrämjande och förebyggande insats där individerna får kunskap om hur deras kropp och mentala tillvaro hänger samman, samt forskningsbaserade verktyg att använda sig av i vardagen.

Varför?

Att undervisa elever i mentala övningar som meditation kan leda till många intressanta fördelar, som:

  • Förbättrad fokus och koncentration, vilket i sin tur kan leda till bättre akademiska prestationer

  • Ökad självmedvetenhet och känslomässig reglering, vilket kan hjälpa elever att hantera stress och ångest

  • Större empati och medkänsla mot andra, vilket kan förbättra sociala interaktioner och relationer

  • Förbättrad kreativitet, fantasi och övergripande kognitiv utveckling

Och…

  • Ökat fysiskt välbefinnande genom att minska stress, spänningar och sömnlöshet.

  • Större känsla av inre frid och lycka

  • Förbättrad motståndskraft - förmåga att hantera stress och motgångar

  • Förbättrad självkänsla och självvärde

  • Större känsla av anknytning till sig själv och omvärlden

Vilket resultat uppnår vi?